loading...

طراحی سایت و سئو

بازدید : 244
دوشنبه 27 مرداد 1399 زمان : 16:59

9 روش بازاریابی دیجیتال (چگونگی استفاده از هر کدام!)

اگر به دنبال یافتن روشی موثر جهت افزایش بازدید از سایت و جذب مشتری بیشتر برای خرید محصولات و دریافت خدمات خود هستید، خواندن که برایتان آماده کرده‌ایم را پیشنهاد می‌کنیم. گاهی با هزاران شیوه بازاریابی دیجیتال روبرو می‌شوید که برای انتخاب و بکارگیری آن‌ها دچار سردرگمی می‌شوید و ما بر همین اساس قصد داریم به شما کمک کنیم. بازاریابی دیجیتال تنها یک لغت باب شده نیست که بی دلیل وارد دنیای دیجیتال شده باشد. لازم است شما در نقش یک بازاریاب حرفه‌ای، نوع و سبک بازاریابی مناسب با تجارت خود را بخوبی شناسایی کنید. بایست از این شیوه‌ها در جهت شناور ماندن در دریای تجارت و رقابت دیجیتال استفاده کنید و اقتدار خود را در میان رقبا آشکار کنید.

وقت آن رسیده که از خود بپرسید آیا به واقع می‌دانید دیجیتال مارکتینگ به چه معنا است؟ اگر صادقانه جواب شما منفی است، خواندن مقاله ما، انتخاب بسیار خوبی برای شما است تا به پاسخ مثبت برسید. ما را در این مقاله دنبال کنید تا هر آنچه لازم است در این باره بدانید را با شما در میان بگذاریم: تمام عبارات و اصطلاحات رایج مربوط به 9 سبک مطرح در بازاریابی دیجیتال را برایتان شرح داده و اهمیت هریک را در کنار چگونگی اجرای آن‌ها توضیح می‌دهیم. پس از خواندن کامل مقاله، نسبت به توانمندی و آمادگی خود در بکارگیری دیجیتال مارکتینگ، به عنوان روشی موثر در میان دیگر استراتژی‌های نامدار در بازاریابی که می‌شناسید، مطمئن خواهید شد.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بیشتر افراد با تعریف گنگی که از Digital Marketing دارند، مفهوم و معنای آن را محدود می‌کنند. بازاریابی دیجیتال، کمتر از آنچه در ذهن‌ها نقش بسته پیچیدگی دارد.

دیجیتال مارکتینگ به معنای انجام هر گونه بازاریابی برای عرضه محصولات و خدمات است که در آن از ابزارهای الکترونیکی استفاده شود.

شاید باورش سخت باشد، اما بازاریابی دیجیتال موضوعی نیست که تازه شناخته شده باشد. در واقع با ورود ابزارهای الکترونیک به زندگی افراد، وجود Digital marketing رسما شکل گرفت. مردم در بیشتر مواقع بر این باورند که دیجیتال مارکتینگ بطور کلی شامل بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی می شود. اگرچه این دو سبک از جمله شیوه های بازاریابی دیجیتال به شمار می آیند، اما تمام قابلیت و کاربرد بازاریابی دیجیتال را در بر نمی‌گیرند. دیجیتال مارکتینگ، بصورت آنلاین و آفلاین قابل اجرا است. در پایان این مقاله شما را متوجه نوع اجرای بازاریابی دیجیتال آفلاین می‌کنیم اما بیشتر بحث ما پیرامون روش‌های بازاریابی دیجیتال بصورت آنلاین دنبال می‌شود. به یاد داشته باشید که جهت برخورداری از یک استراتژی بازاریابی بسیار موثر، لازم است از هر دو شکل بازاریابی دیجیتال بهره ببرید. اگر می‌خواهید از قابلیت‌های دیجیتال مارکتینگ شگفت زده شوید، به خواندن مقاله ادامه دهید:

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در چیست؟

مدت زمانی که با در دست داشتن وسایل الکترونیکی خود سپری می‌کنیم، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. شاید فکرش را هم نکنید اما برخی شواهد حاکی است نیمی از ساعات بیداری افراد، در حال استفاده از ابزار الکترونیکی که دارند، می‌گذرد. در واقع بطور میانگین، ساعتی از زمان بیداری نیست که هیچگونه ارتباطی با دنیای دیجیتال نداشته باشیم. بر این اساس، اهمیت و تاثیرگذاری بازاریابی دیجیتال نسبت به گذشته، چندین برابر شده است. در واقع، بدون نقش آفرینی دیجیتال مارکتینگ، دستاوردهای تجاری شما محدود می‌شوند. به این ترتیب، رونق کسب و کارتان را با اختلال مواجه خواهید کرد. این فرصت را از خود نگیرید. شیوه‌هایی که در رابطه با بازاریابی دیجیتال به شما معرفی می‌کنیم را مد نظر قرار داده و با دقت به اینکه کدامیک برای ارائه محصولات و خدمات شما بهتر هستند و نیاز مشتریانتان را بیشتر برآورده می‌کنند، آن‌ها را بکار بگیرید.

انواع بازاریابی دیجیتال

خب زمان آن رسید که شما را با 9 سبک موثر از دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. انواع آنلاین بازاریابی digital، مواردی که ذکر می‌شوند را در بر می‌گیرد:

  • بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
  • بازاریابی از طریق موتور جستجو و تبلیغات کلیکی (پرداخت به ازای کلیک، مدلی از تبلیغات اینترنتی که در آن، بازدیدکنندگان تبلیغات به وب سایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه‌ای دیگر وصل می‌شوند و تبلیغ دهنده بر مبنای تعداد کلیک‌ها و مراجعه به سایت، به نمایش دهنده، هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند).
  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا
  • همکاری در فروش (Affiliate marketing): افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش (فروش رابطه‌ای) یا بازاریابی پورسانتی، به معنای نوعی بازاریابی که در آن به افرادی که بازدید کننده یا مشتریانی را به شما ارجاع داده اند، پاداش داده می‌شود.
  • بازاریابی تاثیرگذار: بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار، شاخه‌ای از بازاریابی محسوب می‌شود که به روی اشخاص خاصی از جامعه تمرکز دارد. در این نوع بازاریابی از وجود اشخاصی که به روی خریداران تاثیر می‌گذارند، استفاده می‌شود.
  • بازاریابی ایمیلی: یکی از انواع بازاریابی که به منظور بازاریابی مستقیم و برای بازاریابی انبوه کاربرد دارد. یکی از کم هزینه‌ترین ابزارهای تبلیغاتی هم به شمار می‌آید.
  • بازاریابی وایرال (ویروسی): بازاریابی که بوسیله شبکه اجتماعی موجود یا ایمیل در اینترنت عرضه می‌شود. در واقع نوعی تکنیک بازاریابی که از وجود شبکه‌های اجتماعی موجود و از طریق فرایندی ویروس مانند صورت می‌گیرد. دریافت اطلاعات بازاریابی توسط افراد و انتقال آن به محیطی فرا رسانه‌ای.
  • تبلیغات تلفن همراه

بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتور جستجو یا به عبارتی سئو، به معنای رشد و توسعه دیده شدن قابلیت‌های شما بصورت آنلاین است که در نتایج حاصل در موتور جستجو به شکل رایگان در اختیار بازدید کننده قرار می‌گیرد. صفحات مربوط به نتایج موتور جستجو، پس از جستجویی که کاربران از طریق صفحه کلید و با بکارگیری موتورهای جستجو نظیر گوگل یا بینگ انجام می‌دهند، در معرض دید آن‌ها قرار می‌گیرد. برای هر کاربر با توجه به آنچه در موتور جستجو تایپ می‌کند، موقعیت او در زمان سرچ کردن و فهرست مرورگرهای قبلی (تاریخچه جستجوی های قبل)، صفحه نتایج جداگانه‌ای باز می‌شود.

نتایج حاصل از جستجوی ارگانیک (جستجویی بی‌هزینه که سایت شما بر اساس جستجوی کاربران نمایش داده می شود) حاصل دیجیتال مارکتینگ ، در فهرستی نمایش داده می‌شود و بر مبنای الگوریتم موتور جستجو‌، رتبه بندی می‌شود. زمانیکه کاربران نحوه جستجوی خود را تغییر داده و به محتوای آنلاین متصل می‌شوند، رتبه شما در موتور جستجو بالا می‌رود و سایت شما ترافیک بیشتری پیدا می‌کند. بر این اساس، شانس بیشتری خواهید داشت که بازدیدکنندگان غیر فعال شما به مشتریان و خریداران و یا بازدید کنندهای فعال مبدل شوند.

چطور می‌توانید وبسایت برند خود را در راس نتایج حاصل از جستجوی ارگانیک، به نمایش در آورید؟

پاسخ از طریق بهینه سازی وبسایت با بکارگیری سئو است.

بهینه سازی موتور جستجو، عوامل زیادی از صفحه کلیدی که محتوا را شکل داده تا لینک‌های مرتبط با وبسایت شما در صفحات وب را در بر می گیرد که سئو آف پیج seo of page یا همان سئو خارجی و سئو آن پیج seo on page یا داخلی هم در آن گنجانده شده است.

در واقع سئوی داخلی شامل مراحلی می‌شود که در وبسایت خود اجرا می‌کنید تا سئوی خود را بهینه سازی کنید. سئوی خارجی ارتباطاتی را در بر می‌گیرد که شما ایجاد می‌کنید و اقداماتی که خارج از وبسایت خود انجام می‌دهید تا سئوی خود را ارتقاء دهید.

سئو ترندز با تغییرات الگوریتم، تغییر می‌کند تا مطابق با نیازها و خواسته‌های کاربران شود. به این ترتیب، سئو هرگز به معنای راه‌اندازی یک وبسایت، تنها به منظور کسب رتبه بالا در فهرست نتایج نمایش داده شده، نیست. هدف اصلی این است که سئو، بهترین وبسایت‌های ممکن را در اختیار کاربران شما قرار دهد. چنانچه در رتبه‌های بالای سئو جای بگیرید، شانس و فرصت بیشتری برای دیده شدن به شکل آنلاین و ایجاد ترافیک در سایت خواهید داشت.

بازاریابی موتور جستجو

از طریق بازاریابی موتور جستجو SEM، فضایی جهت تبلیغات خریداری می‌کنید که در صفحه بازاریابی موتور جستجو کاربران به نمایش در می آید. پلتفرمی که بطور عمده، به میزان بیشتری جهت جستجوی آن هزینه پرداخت می‌شود شامل گوگل و در رتبه بعدی بینگ است.

موتور جستجو از یک بازاریاب، هزینه از پیش تعیین شده‌ای را مطالبه می‌کند تا تبلیغات را در برخی فضاهای مربوط به صفحات موتور جستجو که به عبارات و لغات مشخصی اشاره دارد، به نمایش بگذارد. نمونه‌ای از بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات به ازای هر کلیک است. این نوع از تبلیغات یک شیوه بازاریابی دیجیتال به شمار می‌آید که در آن موتورهای جستجو، هر زمان که تبلیغات شما کلیک بخورد، هزینه دریافت می‌کنند.

پلتفرم‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی، اخیرا بکارگیری تبلیغات به ازای هر کلیک را دنبال می‌کنند. اینگونه تبلیغات بوسیله اخبار و اطلاعاتی که از سمت مشتریان احتمالی برندها مورد استقبال قرار می‌گیرد، رونق می‌یابند. این فرایند نمونه آشکاری است برای نشان دادن اینکه چطور انواع گوناگون بازاریابی‌های دیجیتال، در هم ادغام می‌شوند تا یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع و گسترده شکل بگیرد. در واقع بر این اساس است که بازاریابی موتور جستجو با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشته می‌شود.

بازاریابی دیجیتال رسانه‌های اجتماعی

تا اینجا بخوبی درک کرده‌اید که رسانه های اجتماعی بخش مهم و اساسی از شیوه بازاریابی شمرده می‌شوند. اما آیا تمام باید و نبایدهای بازاریابی رسانه های اجتماعی را می شناسید؟ بازاریابی شبکه های اجتماعی، به شما فرصت می‌دهد بیشتر دیده شوید و برندتان در معرض انتخاب مشتریان احتمالی بیشتری قرار بگیرد. به شما اجازه می‌دهد که به روشی دوستانه‌تر با مشتریان خود در ارتباط باشید. با برقراری چنین رابطه‌ای قادر خواهید بود بازخوردهای ارزشمند مشتریان خود را هم دریافت کنید که این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا خدمات رسانی خود را بهتر کرده و محصولاتی باکیفیت مرغوب‌تر در اختیار آن‌ها قرار دهید.

به کمک بازاریابی از طریق سوشال مدیا، در به اشتراک گذاشتن محتوای کیفیت کار خود، قدرت بیشتری داشته و دسترسی به آن را تقویت می‌کنید.

هر اقدامی که در جهت افزایش ترافیک یا بهبود تجارت خود به روی شبکه های رسانه اجتماعی اجرا می‌کنید، بازاریابی رسانه های اجتماعی محسوب می‌شود. فرقی ندارد این کار را روی فیسبوک، توییتر، اسنپ چت و یا لینکدین انجام دهید، هر عملکردی در این فضاها، بازاریابی رسانه های اجتماعی به شمار می‌آید.

بیشتر افراد از فرایند بازاریابی رسانه های اجتماعی بهره می‌برند اما شرکت‌هایی که بازاریابی (B2C) را در پیش می‌گیرند (هرنوع فعالیت بازاریابی که بین یک نام تجاری یا کسب و کار و یک مصرف کننده شکل می‌گیرد)، در مقام اول سودکنندگان این بازار قرار دارند. به صحبت‌ها و گفتگوهایی که مشتریان هدف شما در رسانه های اجتماعی دارند، دقت کنید و در بحث‌ها شرکت کنید. از بازاریابی دیجیتال رسانه های اجتماعی به عنوان روشی جهت سنجش میزان موفقیت محتوای تولیدی خود در جذب توجه و علاقه‌مندی مشتریان استفاده کنید. در واقع رصد میزان لایک‌ها و به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما، معیار خوبی برای این سنجش به شمار می‌آید. می توان گفت به اشتراک گذاشتن محتوای شما، به نوعی تبلیغ رایگان برایتان محسوب می‌شود.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا content marketing مربوط است به ارائه محتوایی که توصیفی کیفی و ارزشمند از خدمات و محصولات شما به کاربران است تا آن‌ها را تبدیل به خریداران و مشتریان احتمالی شما کند. شما می‌توانید محتوای خود را در هر فضای آنلاینی منتشر کنید. توییت کردن آن و ارائه ویدئو در یوتیوب و بلاگ‌های موجود در وبسایت شما، همه می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بازاریابی محتوا به شمار آیند.

بازایابی محتوا موثر عمل می‌کند، زیرا در کنار محتوای ارزشمندی که در بر دارد انواع دیگری از بازاریابی دیجیتال مانند سئو و بازاریابی رسانه های اجتماعی هم در آن جاری هستند.

در زمان تولید محتوا، مخاطبان و مشتریان احتمالی خود را از نظر بگذرانید. به یاد آورید که چه افرادی طرف صحبت شما خواهند بود و علاقه مندی‌هایشان را به خاطر آورید. توجه به این موارد، به موضوع محتوای شما جهت می‌بخشد. به زبانی که مخاطبان شما استفاده می‌کنند دقت کنید تا در زمان جستجوی آنلاین برای دریافت اطلاعات به مشکل بر نخورند. با استفاده از همان زبان رایجی که آن‌ها دارند، بهینه سازی سئوی خود را دنبال کنید.

در نهایت، محتوای تولیدی را در تمام پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا بالاترین میزان به نمایش در آمدن و دریافت بازخوردها را تجربه کنید. بازاریابی دیجیتال محتوا فرایندی است که بایستی بصورت مستمر دنبال شود. این نوع از بازاریابی فراتر از بحث فروش را در بر می‌گیرد. می‌توان گفت مواردی مانند آموزش و حضور فعال مشتریان و مخاطبان را در مطرح کردن برند، اعتبار بخشیدن به آن و جلب اعتماد دیگر بازدیدکنندگان هم شکل می‌دهد.

از زیاده گویی و بیان مطالب بی‌ربط و حاشیه‌ای اجتناب کنید. مقدار محتوایی که حدس می‌زنید مخاطب شما بطور روزانه دنبال خواهد کرد را تخمین بزنید. محتوای منسجم باکیفیت مطلوب تهیه کنید که به شما کمک کند همواره بازدیدکنندگان قابل توجه داشته باشید و سئوی شما بهینه سازی شود.

در ضمن به یاد داشته باشید که در اختیار داشتن بلاگ‌های دیگران و بک لینک (لینکی که از سایتی به سایت دیگر داده می‌شود) آن‌ها در سایت شما، بسیار برای حرفه‌ای کردن کار شما مفید واقع خواهد شد.

افیلیت مارکتینگ

این نوع از بازاریابی به معنای پرداخت پاداش به ازای انجام هرگونه بازدید یا خریدی به افراد واسطه است. بهتر است اینطور فکر کنید که فروشنده‌ای در اختیار گرفته‌اید که به جذب مشتری و فروش برای محصولات و خدمات شما مشغول است. فردی که مشتریانتان را به شما ارجاع داده است پورسانت خود را دریافت خواهد کرد. شما نرخ بازاریابی افیلیت را تعیین می کنید. شما فقط برای تعداد بازدید و خریدی که انجام می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنید. در واقع هیچ هزینه‌ای تا قبل از انجام بازدید و خرید نخواهید داشت. بسیاری از بلاگرها و وبسایت‌های خریدهای اینترنتی، از بازاریابی افیلیت استفاده می‌کنند.

زمانیکه قصد بکارگیری این نوع از بازاریابی دیجیتال را دارید، مطمئن شوید که تمام شرایط و حد و مرزهای موجود در تجارت خود را پیشاپیش بیان کرده‌اید. فردی که برایتان بازدید کننده یا مشتری جذب می‌کند معرف برند شما خواهد بود، بنابراین لازم است که از آن‌ها درخواست کنید که به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن محصولات و خدمات شما را معرفی کنند. در مورد نحوه بیان و نوع کلامی که قرار است این افراد در معرفی برند شما استفاده کنند هم فکر کنید. قطعا نیاز است که شما در بازاریابی افیلیت، حضور فعال و نظارت منظم بر عملکرد افرادی داشته باشید که برایتان جذب مشتری می‌کنند.

بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار

این نوع از بازاریابی دیجیتال در میان انواع بازاریابی های دیجیتال، تازه وارد محسوب می‌شود. بازاریابی تاثیرگذار از وجود افرادی که حضور آنلاین چشمگیری دارند و بصورت حرفه‌ای یا تخصصی با بازار هدف شما همسو و هماهنگ هستند، استفاده می کند تا سطح ترافیک و میزان فروش را بالا ببرد.

این نوع از بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسنپ چت کاربرد زیادی داشته و از استقبال خوبی برخوردار است. برندهایی که به دنبال استفاده از این نوع بازاریابی هستند افراد فعال در اینستاگرام را که دنبال کنندگان (فالورهای) زیادی دارند را بکار گرفته و برند خود را بطور گسترده و به واسطه آن‌ها به نمایش می‌گذارند. بر این اساس، این افراد تعدادی از عکس‌های محصولات را در صفحات خود به نمایش در می‌آورند.

برخی شرکت‌ها در حال حاضر با سهامداران یا صاحبان اینستاگرام یا اسنپ چت وارد مذاکره می‌شوند تا با در دست گرفتن تاثیر ناشی از این ابزار دیجیتال، پلتفرم رسانه های اجتماعی خود را در بخش قابل توجهی از روز عرضه کنند. این افراد سهامدار رسانه های اجتماعی، فالورهای افراد تاثیرگذار را به سمت رسانه های اجتماعی شما سوق می‌دهند تا فالورهای شما بیشتر شده (فالورهای جدیدی پیدا کنید) و بازدیدهای بی نظیری از برند شما شود.

به یاد داشته باشید که پیش از آغاز همکاری با افراد تاثیرگذار، شناخت کافی نسبت به آن‌ها بدست آورید. در واقع از اعتبار صفحه آن‌ها و قانونی بودن فعالیت آن‌ها و حقیقی بودن و موجه بودن دنبال کنندگانشان (فالوورها) مطمئن شوید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی از طریق ایمیل، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا مشترکین ایمیل خود را بوسیله افزونه Email subscriber (یک پلاگین خبرنامه کامل که امکان ارسال ایمیل اطلاع رسانی خودکار، ایجاد و ارسال خبرنامه و مدیریت همه آن‌ها را در یک مکان واحد می‌دهد) در یک محیط منظم در ارتباط روزانه با برند خود نگه دارید.

در واقع این نوع از بازاریابی دیجیتال به ترویج روابط می‌پردازد. به روز رسانی ایمیل‌های شما و مشاهده آن توسط مشترکین، نشان دهنده اهمیت وجود آن‌ها است. در نتیجه میان شما و آن‌ها اعتماد و تعهد قابل توجهی شکل می‌گیرد.

بهترین عملکرد در بازاریابی ایمیلی شامل وجود فهرستی از مشترکین است که نه با تقبل هزینه و پرداخت پاداش، بلکه با ارائه محتوا و معرفی برند، بدست می‌آیند. افرادی که از این طریق وارد گروه مشترکین شما می‌شوند معمولا خریداران فعال‌تر و مشتریان مشتاق‌تری خواهند بود.

بازاریابی وایرال (ویروسی)

این نوع از بازاریابی با به اشتراک گذاشتن پست‌های مد روز، جالب و خنده‌دار و عجیبی که بتواند به اندازه قابل ملاحظه‌ای بصورت آنلاین وایرال شود، شکل می‌گیرد. بازاریابی وایرال می تواند در مدت زمان کوتاهی ترافیک بازدیدکنندگان وبسایت را تشدید کند. هرچند اجرای این نوع بازاریابی چندان ساده و راحت نیست، اما بازدهی فوق العاده‌اش ارزش زمانی که صرف آن می کنید را دارد.

شرکت‌های فعال به روش بازاریابی B2C، بیشترین سود را از این نوع بازاریابی بدست می‌آورند. این شرکت‌ها قادرند از وجود رسانه های اجتماعی، تعداد قابل توجهی مخاطب را جذب تمام پلتفرم‌های فعال خود کنند.

دیجیتال مارکتینگ حاصل تبلیغات تلفن همراه

این نوع از بازاریابی، هر مدل از تبلیغات دیجیتالی قابل اجرا به روی یک گوشی موبایل است. بازاریابان، تبلیغات از طریق پیامک را برای انجام بازاریابی‌های محدود و محلی، بسیار مناسب ساخته‌اند. شما می‌توانید مشتریان خود را مجاب کنید تا از طریق پیامک، پیشنهادات ویژه، حراجی‌ها و بروزرسانی برندتان را دنبال کنند.

بازاریابی دیجیتال آفلاین

لازم است بدانید که استراتژی بازاریابی دیجیتال، تنها شامل بازاریابی دیجیتال آنلاین نیست. نیاز است که با در نظر گرفتن و پیاده‌سازی انواعی از بازاریابی دیجیتال آفلاین، اهداف تجاری خود را جدی‌تر دنبال کنید. بازاریابی دیجیتال آفلاین، بصورت پیشرفته شامل بازاریابی آفلاینی است که از ابزارهای الکترونیکی برای بهبود بخشیدن به تجربه کاربران استفاه می‌کند. به عنوان مثال رستورانی که به مشتریان خود اختیار می‌دهد تا از طریق تبلت‌های الکترونیکی سفارشات خود را ثبت کنند، به این روش عمل می‌کند. بازاریابی رادیویی، تلویزیونی و بازاریابی تلفنی هم بازاریابی دیجیتال آفلاین را در بر می‌گیرند.

منبع: روش بازاریابی دیجیتال

9 روش بازاریابی دیجیتال (چگونگی استفاده از هر کدام!)

اگر به دنبال یافتن روشی موثر جهت افزایش بازدید از سایت و جذب مشتری بیشتر برای خرید محصولات و دریافت خدمات خود هستید، خواندن که برایتان آماده کرده‌ایم را پیشنهاد می‌کنیم. گاهی با هزاران شیوه بازاریابی دیجیتال روبرو می‌شوید که برای انتخاب و بکارگیری آن‌ها دچار سردرگمی می‌شوید و ما بر همین اساس قصد داریم به شما کمک کنیم. بازاریابی دیجیتال تنها یک لغت باب شده نیست که بی دلیل وارد دنیای دیجیتال شده باشد. لازم است شما در نقش یک بازاریاب حرفه‌ای، نوع و سبک بازاریابی مناسب با تجارت خود را بخوبی شناسایی کنید. بایست از این شیوه‌ها در جهت شناور ماندن در دریای تجارت و رقابت دیجیتال استفاده کنید و اقتدار خود را در میان رقبا آشکار کنید.

وقت آن رسیده که از خود بپرسید آیا به واقع می‌دانید دیجیتال مارکتینگ به چه معنا است؟ اگر صادقانه جواب شما منفی است، خواندن مقاله ما، انتخاب بسیار خوبی برای شما است تا به پاسخ مثبت برسید. ما را در این مقاله دنبال کنید تا هر آنچه لازم است در این باره بدانید را با شما در میان بگذاریم: تمام عبارات و اصطلاحات رایج مربوط به 9 سبک مطرح در بازاریابی دیجیتال را برایتان شرح داده و اهمیت هریک را در کنار چگونگی اجرای آن‌ها توضیح می‌دهیم. پس از خواندن کامل مقاله، نسبت به توانمندی و آمادگی خود در بکارگیری دیجیتال مارکتینگ، به عنوان روشی موثر در میان دیگر استراتژی‌های نامدار در بازاریابی که می‌شناسید، مطمئن خواهید شد.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بیشتر افراد با تعریف گنگی که از Digital Marketing دارند، مفهوم و معنای آن را محدود می‌کنند. بازاریابی دیجیتال، کمتر از آنچه در ذهن‌ها نقش بسته پیچیدگی دارد.

دیجیتال مارکتینگ به معنای انجام هر گونه بازاریابی برای عرضه محصولات و خدمات است که در آن از ابزارهای الکترونیکی استفاده شود.

شاید باورش سخت باشد، اما بازاریابی دیجیتال موضوعی نیست که تازه شناخته شده باشد. در واقع با ورود ابزارهای الکترونیک به زندگی افراد، وجود Digital marketing رسما شکل گرفت. مردم در بیشتر مواقع بر این باورند که دیجیتال مارکتینگ بطور کلی شامل بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی می شود. اگرچه این دو سبک از جمله شیوه های بازاریابی دیجیتال به شمار می آیند، اما تمام قابلیت و کاربرد بازاریابی دیجیتال را در بر نمی‌گیرند. دیجیتال مارکتینگ، بصورت آنلاین و آفلاین قابل اجرا است. در پایان این مقاله شما را متوجه نوع اجرای بازاریابی دیجیتال آفلاین می‌کنیم اما بیشتر بحث ما پیرامون روش‌های بازاریابی دیجیتال بصورت آنلاین دنبال می‌شود. به یاد داشته باشید که جهت برخورداری از یک استراتژی بازاریابی بسیار موثر، لازم است از هر دو شکل بازاریابی دیجیتال بهره ببرید. اگر می‌خواهید از قابلیت‌های دیجیتال مارکتینگ شگفت زده شوید، به خواندن مقاله ادامه دهید:

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در چیست؟

مدت زمانی که با در دست داشتن وسایل الکترونیکی خود سپری می‌کنیم، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. شاید فکرش را هم نکنید اما برخی شواهد حاکی است نیمی از ساعات بیداری افراد، در حال استفاده از ابزار الکترونیکی که دارند، می‌گذرد. در واقع بطور میانگین، ساعتی از زمان بیداری نیست که هیچگونه ارتباطی با دنیای دیجیتال نداشته باشیم. بر این اساس، اهمیت و تاثیرگذاری بازاریابی دیجیتال نسبت به گذشته، چندین برابر شده است. در واقع، بدون نقش آفرینی دیجیتال مارکتینگ، دستاوردهای تجاری شما محدود می‌شوند. به این ترتیب، رونق کسب و کارتان را با اختلال مواجه خواهید کرد. این فرصت را از خود نگیرید. شیوه‌هایی که در رابطه با بازاریابی دیجیتال به شما معرفی می‌کنیم را مد نظر قرار داده و با دقت به اینکه کدامیک برای ارائه محصولات و خدمات شما بهتر هستند و نیاز مشتریانتان را بیشتر برآورده می‌کنند، آن‌ها را بکار بگیرید.

انواع بازاریابی دیجیتال

خب زمان آن رسید که شما را با 9 سبک موثر از دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. انواع آنلاین بازاریابی digital، مواردی که ذکر می‌شوند را در بر می‌گیرد:

  • بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
  • بازاریابی از طریق موتور جستجو و تبلیغات کلیکی (پرداخت به ازای کلیک، مدلی از تبلیغات اینترنتی که در آن، بازدیدکنندگان تبلیغات به وب سایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه‌ای دیگر وصل می‌شوند و تبلیغ دهنده بر مبنای تعداد کلیک‌ها و مراجعه به سایت، به نمایش دهنده، هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند).
  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا
  • همکاری در فروش (Affiliate marketing): افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش (فروش رابطه‌ای) یا بازاریابی پورسانتی، به معنای نوعی بازاریابی که در آن به افرادی که بازدید کننده یا مشتریانی را به شما ارجاع داده اند، پاداش داده می‌شود.
  • بازاریابی تاثیرگذار: بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار، شاخه‌ای از بازاریابی محسوب می‌شود که به روی اشخاص خاصی از جامعه تمرکز دارد. در این نوع بازاریابی از وجود اشخاصی که به روی خریداران تاثیر می‌گذارند، استفاده می‌شود.
  • بازاریابی ایمیلی: یکی از انواع بازاریابی که به منظور بازاریابی مستقیم و برای بازاریابی انبوه کاربرد دارد. یکی از کم هزینه‌ترین ابزارهای تبلیغاتی هم به شمار می‌آید.
  • بازاریابی وایرال (ویروسی): بازاریابی که بوسیله شبکه اجتماعی موجود یا ایمیل در اینترنت عرضه می‌شود. در واقع نوعی تکنیک بازاریابی که از وجود شبکه‌های اجتماعی موجود و از طریق فرایندی ویروس مانند صورت می‌گیرد. دریافت اطلاعات بازاریابی توسط افراد و انتقال آن به محیطی فرا رسانه‌ای.
  • تبلیغات تلفن همراه

بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتور جستجو یا به عبارتی سئو، به معنای رشد و توسعه دیده شدن قابلیت‌های شما بصورت آنلاین است که در نتایج حاصل در موتور جستجو به شکل رایگان در اختیار بازدید کننده قرار می‌گیرد. صفحات مربوط به نتایج موتور جستجو، پس از جستجویی که کاربران از طریق صفحه کلید و با بکارگیری موتورهای جستجو نظیر گوگل یا بینگ انجام می‌دهند، در معرض دید آن‌ها قرار می‌گیرد. برای هر کاربر با توجه به آنچه در موتور جستجو تایپ می‌کند، موقعیت او در زمان سرچ کردن و فهرست مرورگرهای قبلی (تاریخچه جستجوی های قبل)، صفحه نتایج جداگانه‌ای باز می‌شود.

نتایج حاصل از جستجوی ارگانیک (جستجویی بی‌هزینه که سایت شما بر اساس جستجوی کاربران نمایش داده می شود) حاصل دیجیتال مارکتینگ ، در فهرستی نمایش داده می‌شود و بر مبنای الگوریتم موتور جستجو‌، رتبه بندی می‌شود. زمانیکه کاربران نحوه جستجوی خود را تغییر داده و به محتوای آنلاین متصل می‌شوند، رتبه شما در موتور جستجو بالا می‌رود و سایت شما ترافیک بیشتری پیدا می‌کند. بر این اساس، شانس بیشتری خواهید داشت که بازدیدکنندگان غیر فعال شما به مشتریان و خریداران و یا بازدید کنندهای فعال مبدل شوند.

چطور می‌توانید وبسایت برند خود را در راس نتایج حاصل از جستجوی ارگانیک، به نمایش در آورید؟

پاسخ از طریق بهینه سازی وبسایت با بکارگیری سئو است.

بهینه سازی موتور جستجو، عوامل زیادی از صفحه کلیدی که محتوا را شکل داده تا لینک‌های مرتبط با وبسایت شما در صفحات وب را در بر می گیرد که سئو آف پیج seo of page یا همان سئو خارجی و سئو آن پیج seo on page یا داخلی هم در آن گنجانده شده است.

در واقع سئوی داخلی شامل مراحلی می‌شود که در وبسایت خود اجرا می‌کنید تا سئوی خود را بهینه سازی کنید. سئوی خارجی ارتباطاتی را در بر می‌گیرد که شما ایجاد می‌کنید و اقداماتی که خارج از وبسایت خود انجام می‌دهید تا سئوی خود را ارتقاء دهید.

سئو ترندز با تغییرات الگوریتم، تغییر می‌کند تا مطابق با نیازها و خواسته‌های کاربران شود. به این ترتیب، سئو هرگز به معنای راه‌اندازی یک وبسایت، تنها به منظور کسب رتبه بالا در فهرست نتایج نمایش داده شده، نیست. هدف اصلی این است که سئو، بهترین وبسایت‌های ممکن را در اختیار کاربران شما قرار دهد. چنانچه در رتبه‌های بالای سئو جای بگیرید، شانس و فرصت بیشتری برای دیده شدن به شکل آنلاین و ایجاد ترافیک در سایت خواهید داشت.

بازاریابی موتور جستجو

از طریق بازاریابی موتور جستجو SEM، فضایی جهت تبلیغات خریداری می‌کنید که در صفحه بازاریابی موتور جستجو کاربران به نمایش در می آید. پلتفرمی که بطور عمده، به میزان بیشتری جهت جستجوی آن هزینه پرداخت می‌شود شامل گوگل و در رتبه بعدی بینگ است.

موتور جستجو از یک بازاریاب، هزینه از پیش تعیین شده‌ای را مطالبه می‌کند تا تبلیغات را در برخی فضاهای مربوط به صفحات موتور جستجو که به عبارات و لغات مشخصی اشاره دارد، به نمایش بگذارد. نمونه‌ای از بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات به ازای هر کلیک است. این نوع از تبلیغات یک شیوه بازاریابی دیجیتال به شمار می‌آید که در آن موتورهای جستجو، هر زمان که تبلیغات شما کلیک بخورد، هزینه دریافت می‌کنند.

پلتفرم‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی، اخیرا بکارگیری تبلیغات به ازای هر کلیک را دنبال می‌کنند. اینگونه تبلیغات بوسیله اخبار و اطلاعاتی که از سمت مشتریان احتمالی برندها مورد استقبال قرار می‌گیرد، رونق می‌یابند. این فرایند نمونه آشکاری است برای نشان دادن اینکه چطور انواع گوناگون بازاریابی‌های دیجیتال، در هم ادغام می‌شوند تا یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع و گسترده شکل بگیرد. در واقع بر این اساس است که بازاریابی موتور جستجو با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشته می‌شود.

بازاریابی دیجیتال رسانه‌های اجتماعی

تا اینجا بخوبی درک کرده‌اید که رسانه های اجتماعی بخش مهم و اساسی از شیوه بازاریابی شمرده می‌شوند. اما آیا تمام باید و نبایدهای بازاریابی رسانه های اجتماعی را می شناسید؟ بازاریابی شبکه های اجتماعی، به شما فرصت می‌دهد بیشتر دیده شوید و برندتان در معرض انتخاب مشتریان احتمالی بیشتری قرار بگیرد. به شما اجازه می‌دهد که به روشی دوستانه‌تر با مشتریان خود در ارتباط باشید. با برقراری چنین رابطه‌ای قادر خواهید بود بازخوردهای ارزشمند مشتریان خود را هم دریافت کنید که این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا خدمات رسانی خود را بهتر کرده و محصولاتی باکیفیت مرغوب‌تر در اختیار آن‌ها قرار دهید.

به کمک بازاریابی از طریق سوشال مدیا، در به اشتراک گذاشتن محتوای کیفیت کار خود، قدرت بیشتری داشته و دسترسی به آن را تقویت می‌کنید.

هر اقدامی که در جهت افزایش ترافیک یا بهبود تجارت خود به روی شبکه های رسانه اجتماعی اجرا می‌کنید، بازاریابی رسانه های اجتماعی محسوب می‌شود. فرقی ندارد این کار را روی فیسبوک، توییتر، اسنپ چت و یا لینکدین انجام دهید، هر عملکردی در این فضاها، بازاریابی رسانه های اجتماعی به شمار می‌آید.

بیشتر افراد از فرایند بازاریابی رسانه های اجتماعی بهره می‌برند اما شرکت‌هایی که بازاریابی (B2C) را در پیش می‌گیرند (هرنوع فعالیت بازاریابی که بین یک نام تجاری یا کسب و کار و یک مصرف کننده شکل می‌گیرد)، در مقام اول سودکنندگان این بازار قرار دارند. به صحبت‌ها و گفتگوهایی که مشتریان هدف شما در رسانه های اجتماعی دارند، دقت کنید و در بحث‌ها شرکت کنید. از بازاریابی دیجیتال رسانه های اجتماعی به عنوان روشی جهت سنجش میزان موفقیت محتوای تولیدی خود در جذب توجه و علاقه‌مندی مشتریان استفاده کنید. در واقع رصد میزان لایک‌ها و به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما، معیار خوبی برای این سنجش به شمار می‌آید. می توان گفت به اشتراک گذاشتن محتوای شما، به نوعی تبلیغ رایگان برایتان محسوب می‌شود.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا content marketing مربوط است به ارائه محتوایی که توصیفی کیفی و ارزشمند از خدمات و محصولات شما به کاربران است تا آن‌ها را تبدیل به خریداران و مشتریان احتمالی شما کند. شما می‌توانید محتوای خود را در هر فضای آنلاینی منتشر کنید. توییت کردن آن و ارائه ویدئو در یوتیوب و بلاگ‌های موجود در وبسایت شما، همه می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بازاریابی محتوا به شمار آیند.

بازایابی محتوا موثر عمل می‌کند، زیرا در کنار محتوای ارزشمندی که در بر دارد انواع دیگری از بازاریابی دیجیتال مانند سئو و بازاریابی رسانه های اجتماعی هم در آن جاری هستند.

در زمان تولید محتوا، مخاطبان و مشتریان احتمالی خود را از نظر بگذرانید. به یاد آورید که چه افرادی طرف صحبت شما خواهند بود و علاقه مندی‌هایشان را به خاطر آورید. توجه به این موارد، به موضوع محتوای شما جهت می‌بخشد. به زبانی که مخاطبان شما استفاده می‌کنند دقت کنید تا در زمان جستجوی آنلاین برای دریافت اطلاعات به مشکل بر نخورند. با استفاده از همان زبان رایجی که آن‌ها دارند، بهینه سازی سئوی خود را دنبال کنید.

در نهایت، محتوای تولیدی را در تمام پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا بالاترین میزان به نمایش در آمدن و دریافت بازخوردها را تجربه کنید. بازاریابی دیجیتال محتوا فرایندی است که بایستی بصورت مستمر دنبال شود. این نوع از بازاریابی فراتر از بحث فروش را در بر می‌گیرد. می‌توان گفت مواردی مانند آموزش و حضور فعال مشتریان و مخاطبان را در مطرح کردن برند، اعتبار بخشیدن به آن و جلب اعتماد دیگر بازدیدکنندگان هم شکل می‌دهد.

از زیاده گویی و بیان مطالب بی‌ربط و حاشیه‌ای اجتناب کنید. مقدار محتوایی که حدس می‌زنید مخاطب شما بطور روزانه دنبال خواهد کرد را تخمین بزنید. محتوای منسجم باکیفیت مطلوب تهیه کنید که به شما کمک کند همواره بازدیدکنندگان قابل توجه داشته باشید و سئوی شما بهینه سازی شود.

در ضمن به یاد داشته باشید که در اختیار داشتن بلاگ‌های دیگران و بک لینک (لینکی که از سایتی به سایت دیگر داده می‌شود) آن‌ها در سایت شما، بسیار برای حرفه‌ای کردن کار شما مفید واقع خواهد شد.

افیلیت مارکتینگ

این نوع از بازاریابی به معنای پرداخت پاداش به ازای انجام هرگونه بازدید یا خریدی به افراد واسطه است. بهتر است اینطور فکر کنید که فروشنده‌ای در اختیار گرفته‌اید که به جذب مشتری و فروش برای محصولات و خدمات شما مشغول است. فردی که مشتریانتان را به شما ارجاع داده است پورسانت خود را دریافت خواهد کرد. شما نرخ بازاریابی افیلیت را تعیین می کنید. شما فقط برای تعداد بازدید و خریدی که انجام می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنید. در واقع هیچ هزینه‌ای تا قبل از انجام بازدید و خرید نخواهید داشت. بسیاری از بلاگرها و وبسایت‌های خریدهای اینترنتی، از بازاریابی افیلیت استفاده می‌کنند.

زمانیکه قصد بکارگیری این نوع از بازاریابی دیجیتال را دارید، مطمئن شوید که تمام شرایط و حد و مرزهای موجود در تجارت خود را پیشاپیش بیان کرده‌اید. فردی که برایتان بازدید کننده یا مشتری جذب می‌کند معرف برند شما خواهد بود، بنابراین لازم است که از آن‌ها درخواست کنید که به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن محصولات و خدمات شما را معرفی کنند. در مورد نحوه بیان و نوع کلامی که قرار است این افراد در معرفی برند شما استفاده کنند هم فکر کنید. قطعا نیاز است که شما در بازاریابی افیلیت، حضور فعال و نظارت منظم بر عملکرد افرادی داشته باشید که برایتان جذب مشتری می‌کنند.

بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار

این نوع از بازاریابی دیجیتال در میان انواع بازاریابی های دیجیتال، تازه وارد محسوب می‌شود. بازاریابی تاثیرگذار از وجود افرادی که حضور آنلاین چشمگیری دارند و بصورت حرفه‌ای یا تخصصی با بازار هدف شما همسو و هماهنگ هستند، استفاده می کند تا سطح ترافیک و میزان فروش را بالا ببرد.

این نوع از بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسنپ چت کاربرد زیادی داشته و از استقبال خوبی برخوردار است. برندهایی که به دنبال استفاده از این نوع بازاریابی هستند افراد فعال در اینستاگرام را که دنبال کنندگان (فالورهای) زیادی دارند را بکار گرفته و برند خود را بطور گسترده و به واسطه آن‌ها به نمایش می‌گذارند. بر این اساس، این افراد تعدادی از عکس‌های محصولات را در صفحات خود به نمایش در می‌آورند.

برخی شرکت‌ها در حال حاضر با سهامداران یا صاحبان اینستاگرام یا اسنپ چت وارد مذاکره می‌شوند تا با در دست گرفتن تاثیر ناشی از این ابزار دیجیتال، پلتفرم رسانه های اجتماعی خود را در بخش قابل توجهی از روز عرضه کنند. این افراد سهامدار رسانه های اجتماعی، فالورهای افراد تاثیرگذار را به سمت رسانه های اجتماعی شما سوق می‌دهند تا فالورهای شما بیشتر شده (فالورهای جدیدی پیدا کنید) و بازدیدهای بی نظیری از برند شما شود.

به یاد داشته باشید که پیش از آغاز همکاری با افراد تاثیرگذار، شناخت کافی نسبت به آن‌ها بدست آورید. در واقع از اعتبار صفحه آن‌ها و قانونی بودن فعالیت آن‌ها و حقیقی بودن و موجه بودن دنبال کنندگانشان (فالوورها) مطمئن شوید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی از طریق ایمیل، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا مشترکین ایمیل خود را بوسیله افزونه Email subscriber (یک پلاگین خبرنامه کامل که امکان ارسال ایمیل اطلاع رسانی خودکار، ایجاد و ارسال خبرنامه و مدیریت همه آن‌ها را در یک مکان واحد می‌دهد) در یک محیط منظم در ارتباط روزانه با برند خود نگه دارید.

در واقع این نوع از بازاریابی دیجیتال به ترویج روابط می‌پردازد. به روز رسانی ایمیل‌های شما و مشاهده آن توسط مشترکین، نشان دهنده اهمیت وجود آن‌ها است. در نتیجه میان شما و آن‌ها اعتماد و تعهد قابل توجهی شکل می‌گیرد.

بهترین عملکرد در بازاریابی ایمیلی شامل وجود فهرستی از مشترکین است که نه با تقبل هزینه و پرداخت پاداش، بلکه با ارائه محتوا و معرفی برند، بدست می‌آیند. افرادی که از این طریق وارد گروه مشترکین شما می‌شوند معمولا خریداران فعال‌تر و مشتریان مشتاق‌تری خواهند بود.

بازاریابی وایرال (ویروسی)

این نوع از بازاریابی با به اشتراک گذاشتن پست‌های مد روز، جالب و خنده‌دار و عجیبی که بتواند به اندازه قابل ملاحظه‌ای بصورت آنلاین وایرال شود، شکل می‌گیرد. بازاریابی وایرال می تواند در مدت زمان کوتاهی ترافیک بازدیدکنندگان وبسایت را تشدید کند. هرچند اجرای این نوع بازاریابی چندان ساده و راحت نیست، اما بازدهی فوق العاده‌اش ارزش زمانی که صرف آن می کنید را دارد.

شرکت‌های فعال به روش بازاریابی B2C، بیشترین سود را از این نوع بازاریابی بدست می‌آورند. این شرکت‌ها قادرند از وجود رسانه های اجتماعی، تعداد قابل توجهی مخاطب را جذب تمام پلتفرم‌های فعال خود کنند.

دیجیتال مارکتینگ حاصل تبلیغات تلفن همراه

این نوع از بازاریابی، هر مدل از تبلیغات دیجیتالی قابل اجرا به روی یک گوشی موبایل است. بازاریابان، تبلیغات از طریق پیامک را برای انجام بازاریابی‌های محدود و محلی، بسیار مناسب ساخته‌اند. شما می‌توانید مشتریان خود را مجاب کنید تا از طریق پیامک، پیشنهادات ویژه، حراجی‌ها و بروزرسانی برندتان را دنبال کنند.

بازاریابی دیجیتال آفلاین

لازم است بدانید که استراتژی بازاریابی دیجیتال، تنها شامل بازاریابی دیجیتال آنلاین نیست. نیاز است که با در نظر گرفتن و پیاده‌سازی انواعی از بازاریابی دیجیتال آفلاین، اهداف تجاری خود را جدی‌تر دنبال کنید. بازاریابی دیجیتال آفلاین، بصورت پیشرفته شامل بازاریابی آفلاینی است که از ابزارهای الکترونیکی برای بهبود بخشیدن به تجربه کاربران استفاه می‌کند. به عنوان مثال رستورانی که به مشتریان خود اختیار می‌دهد تا از طریق تبلت‌های الکترونیکی سفارشات خود را ثبت کنند، به این روش عمل می‌کند. بازاریابی رادیویی، تلویزیونی و بازاریابی تلفنی هم بازاریابی دیجیتال آفلاین را در بر می‌گیرند.

منبع: روش بازاریابی دیجیتال

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 13
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 17
  • بازدید سال : 69
  • بازدید کلی : 7467
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی